PODSTAWY EKONOMII
Ostatnia aktualizacja serwisu: luty 2007r.

Autorem serwisu jest: Bogusław Czarny




W 2000 r., kończąc nowe Podstawy ekonomii, myślałem przede wszystkim o wygodzie nauczycieli i studentów. Starałem się, aby przejście od pierwszego do drugiego wydania było łagodne. Mimo zmian składu grupy Autorów i treści poszczególnych rozdziałów, koncepcja pracy została zachowana. Podręcznik składa się z trzech części: Wprowadzenia do ekonomii, Mikroekonomii i Makroekonomii.

Wprowadzenia do ekonomii obejmuje tematy Co to jest ekonomia? oraz Narzędzia ekonomisty. Tytuły tych rozdziałów mówią wszystko o ich treści.

Mikroekonomia zaczyna się omówieniem podstawowego mechanizmu, którego działanie rozstrzyga, "Co, jak i dla kogo wytwarza gospodarka?", czyli Rynku. Następnie po kolei badam zachowania Konsumenta i Producenta. Kolejne trzy rozdziały poświęcam: Formom rynku, czynnikom produkcji, czyli Pracy, kapitałowi, ziemi oraz Ryzyku. Dopiero tak uzbrojony przystępuję do analizy mikroekonomicznych funkcji Państwa w gospodarce.

Makroekonomię - tradycyjnie - rozpoczyna rozdział Mierzymy dochód narodowy. Następnie w rozdziale Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce analizuję zależność PKB od wielkości zagregowanych wydatków w gospodarce. Dwa kolejne rozdziały poświęcam Rynkowi pieniądza i Rynkowi pracy. Dalej następuje opis Wahań wielkości produkcji w gospodarce zamkniętej, która w krótkim okresie zachowuje się "po keynesowsku", a w długim "klasycznie". Na zakończenie omawiam wybrane aspekty działania takiej właśnie gospodarki, czyli Inflację i Wzrost. Stosunki gospodarcze z zagranicą opisuje prof. Ryszard Rapacki w rozdziale Gospodarka otwarta.

W Podstawach ekonomii podkreślam praktyczne zastosowania ekonomii. Bardzo zależy mi na zwięzłości i prostocie wykładu. Zastosowanie matematyki ograniczam do czterech podstawowych działań. Wszędzie, gdzie to możliwe, omawiane zależności ilustruję liniami prostymi. Polskie nazwy uzupełniam odpowiednikami angielskimi. Chcę w ten sposób ułatwić studentom pracę z zachodnimi podręcznikami. Na podobny zabieg zdecydowało się wielu autorów przekładów podręczników. Tak samo postępują np. Niemcy.

* * *

Pisałem z myślą o różnych Czytelnikach. Na ekonomicznych studiach dziennych Podstawy ekonomii mogą zastąpić prace przetłumaczone z języka angielskiego. Poza wykładem zasad ekonomii dostarczą Czytelnikowi wielu informacji o polskiej gospodarce i "ramach instytucjonalnych", w których odbywa się gospodarowanie w naszym kraju.

Podręcznik może być również używany na studiach zaocznych, gdzie ilość czasu przeznaczona na ekonomię jest mała. Sprzyja temu zwięzłość pracy i włączenie do każdego rozdziału - teraz podwojonej liczby - zadań, dobrze sprawdzonych na zajęciach. Zainteresowani znajdą je w częściach "Zrób to sam!" i "Uwaga, błąd!" każdego rozdziału. W tym wydaniu zdecydowałem się opublikować rozwiązania części z tych problemów. Podobną funkcję jak zadania mogą spełniać - umieszczone w wielu rozdziałach podręcznika - studia przypadków. Są bardzo krótkie, ich lektura i dyskusja odbywają się bezpośrednio na zajęciach. Głównym zadaniem tych prac jest osadzenie wykładanej teorii w realiach (oczywiście, najczęściej chodzi o realia polskiej gospodarki). Zwielokrotniłem też liczbę przykładowych kolokwiów i sprawdzianów egzaminacyjnych. W efekcie spotkanie ze studentami nie musi przybierać formy pasywnego wykładu, lecz może polegać wyłącznie na rozwiązywaniu i komentowaniu starannie wybranych zadań, z którymi słuchacze zapoznali się wcześniej "w domu".

Mam nadzieję, że pracę z Podstawami ekonomii ułatwi Czytelnikom przykładowy plan zajęć z informacją o liczbie godzin, które poświęcam na poszczególne tematy na studiach dziennych i zaocznych w warszawskiej Szkole Głównej Handlowej. Na przełomie lat 2000 i 2001 na zajęcia z ekonomii na I roku studiów dziennych w dwóch kolejnych semestrach przeznaczano tu po 30 godzin lekcyjnych na wykład i 30 godzin na ćwiczenia w grupach. Na studiach zaocznych podobny program realizowano wyłącznie na ćwiczeniach przez trzy semestry w ciągu 48 godzin lekcyjnych.


Rozdział Studia
Dzienne Wieczorowe
1. Co to jest ekonomia? 2/2A 0B
2. Narzędzia ekonomisty 2/2 4
Razem: Wprowadzenie 4/4 4
3. Rynek 4/4 6
4. Konsument 4/4 0
5. Producent 4/4 4
6. Formy rynku 4/4 4
7. Praca, kapitał, ziemia 4/4 4
8. Ryzyko 2/2 2
9. Państwo 4/4 4
Razem: Wprowadzenie i Mikroekonomia 30/30 28
10. Mierzymy dochód narodowy 2/2 0B
11. Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce 4/4 3
12. Rynek pieniądza 4/4 3
13. Rynek pracy 4/4 3
14. Wahania wielkości produkcji w gospodarce zamkniętej 4/4 3
15. Inflacja 4/4 3
16. Gospodarka otwarta 4/4 3
17. Wzrost gospodarczy 2/2 2
Razem Makroekonomia 28/28 20
A Pierwsza liczba dotyczy wykładu, druga - ćwiczeń.
B Studenci zapoznają się z tym rozdziałem samodzielnie. Na zajęciach pojawiają się zadania dotyczące tej problematyki.

Naturalnie, Podstawy ekonomii mogą być podręcznikiem ekonomii również na wszelkiego rodzaju studiach uzupełniających i studiach specjalnych. Chciałem także ułatwić samokształcenie osobom nie odbywającym formalnych studiów...

Nie mam złudzeń: z pewnością nie ustrzegliśmy się błędów. Uwagi i propozycje ulepszeń przyjmiemy z wdzięcznością. Korespondencję proszę kierować na adres:

Szkoła Główna Handlowa, Katedra Ekonomii II
Aleja Niepodległości 162
02-554 Warszawa
Bogusław Czarny

Oczekuję także na pocztę elektroniczną: bczarny@sgh.waw.pl

W Internecie pod adresem: http://akson.sgh.waw.pl/eko/ można znaleźć "sprzężony" z Podstawami ekonomii serwis zawierający stale aktualizowane uzupełnienia do podręcznika (uwadze nauczycieli poświęcam zwłaszcza dział Pomocnik nauczyciela). Teraz, gdy drugie wydanie Podstaw ekonomii jest ukończone, będę w stanie poświęcić mu o wiele więcej uwagi.

* * *

Kiedy myślę o ludziach, bez których pewnie nie byłoby tej książki, widzę początek lat osiemdziesiątych i seminarium filozoficzne cudownie ekscentrycznego prof. Romana Rudzińskiego. Przypominam sobie rozmowy z prof. Tadeuszem Kowalikiem, rady prof. Ryszarda Rapackiego. Dobrze pamiętam Uniwersytet w Augsburgu i zadziwiającego Rektora Reinharda Bluma, który dawno temu zaopiekował się autostopowiczami z Polski.

Na wiele różnych sposobów zadłużyłem się również u moich asystentów i pomocników: Piotra Dubno, Szymona Ferfeckiego, Patrycji Gracy, Piotra Jaworskiego, Piotra Kuleszy, Igora Mitroczuka, Bożeny Mierzejewskiej, Mateusza Mokrogulskiego, Piotra Osińskiego, Agnieszki Stążki, Jarosława Wierzbickiego, Małgorzaty Znoykowicz...

Dziękuję wreszcie kolegom ze zmasakrowanej przez Historię Szkoły Głównej Handlowej - za pomoc, zachęty, uwagi o tekście; Czytelnikom z całego świata - za internetowe komentarze; tysiącom moich studentów - ZA NIEWINNOŚĆ ICH ZAPAŁU, ZA RACJONALNĄ FURIĘ, ZA WYROZUMIAŁOŚĆ WOBEC BŁĘDÓW, KTÓRE POPEŁNIAM.

Bogusław Czarny


:: DO GÓRY ::
:: Wstęp | Errata | Pomocnik nauczyciela | Pomocnik studenta | WBSP | BLOG | Ogłoszenia ::
Copyright © 2002 Bogusław Czarny
Wszystkie prawa zastrzeżone